Hastighetskameror

Idag ska vi överraska mor och far. Vi ska bjuda de på middag efter bowlingen =o)

På bowlingen hoppas jag att det blir tjejerna mot killarna*höhö*. Vi ska givetvis vinna. Om inte Jessan tappar klotet bakom sig då*hihi*.
Fast jag har bara bowlat en gång i mitt liv så jag är ju ingen hejjare på det precis.

Kom att tänka på den där reklamen för hastighetskamror. Många protesterar ju mot dom, varför? Har man rent mjöl i påsen då? Att det är så synd om den som kör några kilometer för fort och ska betala massa tusenlappar är skitsnack. Håll hastigheten då, ska det vara så svårt? Tror dom att polisen och vägverket har satt upp dom där för nöjesskull och tycker det är kul att bötfälla en vanlig svensson? Nä tror inte det. De har satt upp dom där för att minska hastigheten på just den sträckan som tagit många liv. Att det inte skulle vara någon skillnad om man kör lite fortare får ni motbevis här:

Höjer man sin medelhastighet över en sträcka med 10 km/h tjänar man ungefär 4 sekunder per kilometer. Om medelhastigheten på en landsväg höjs med 10 km/h ökar risken för trafikolyckor med 25 % och risken med att dödas med 50 %.

Om alla strikt följde hastighetsgränserna skulle dödsfallen minska med 30 %.
Om alla alltid körde nyktra skulle de minska med ca 20 %.
Om alla alltid använde bälte med ca 10%.

Så, håller du hastigheten?

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits