Larm: Trafikolycka

Detta lär bli ett låångt inlägg. Men jag tror att det kommer vara värt läsningen.

Körde hem i det fina vädret i fredags. Kom hem till den underbara varelsen som mamma och pappa är barnvakt till. Får äntligen hålla honom efter en låång månad. Vad stor han har blivit.
Jag matade honom, lät honom rapa på axeln, spilla välling på min tröja och var man inte tillräckligt snabb att ge honom nappflaskan när man låtit honom svälja ordentligt blev det ett tjut som skulle göra vem som helst nervös. När det var dax för honom att sova tog moster honom på en guidad tur i Hoby med barnvagnen. Tittar till honom då och då för att känna om han var varm eller kall. Första gångerna sover han så gott. I slutet när jag ska titta under täcket ser jag två stora, blåa ögon tittar på en. Ops, moster blev lite rädd att han skulle börja skrika nu när han var vaken. Han gnydde bara lite, sen var han så nöjd när mosters hand kände på huvudet (under labanmössan) och färden bar iväg igen. Sen sov han i ca tre timmar på altanen, gott :o)

På lördagsmorgonen ringde klockan 6.40. Klockan åtta var man på brandstationen.
Haha, vilken underbar dag alltså. Alla var i sitt ässe, gliringar gick emellan alla under dagen, jag fick både ge och ta*s*. När T och jag vek upp presenningar för att mäta, anteckna, sätta dit nummer och till sist vika ihop alla så snygg som möjligt, gick larmet.
Springer till larmstället (15 meter därifrån) och kommer på att jag inte hade några sockar i larmstället. Tittar till vänster på hjälmnumren, äsch han jobbade där idag, tittar till höger och ser att han inte jobbade idag. Lånade hans sockar litegranna bara :o)
In i brandbilen. Pulsen gick upp en aning. I skolan har man ju en uppgift så man vet ju vad man ska göra. Jag har ju ingen uppgift när jag e på stationen eftersom jag inte är i det riktiga skiftet. Så jag kan precis får vilka uppgifter som helst...
Men så fort jag hörde gatan insåg jag att hastigheten var 50 km/h, alltså jag kan lugna ner mig en aning.
När vi kommer fram (efter knappt en minut) får jag sätta upp ett avspärrningstält.
Sen får jag sopa lite bildelar.
Ambulansen kom rätt snabbt sen ett par polisbilar. Det blev inget klipp i taket denna gången...Airbagsen hade iaf lösts ut.

Efter lunch var det dax för övning på övningsfältet. Trafikolycka (som var planerat redan innan). Jag fick givitvis vara markör (och samtidigt rätta dem och säga att så här gör man på skolan) :o) Det var lite annorlunda att sitta och titta på när de tar stolpe efter stolpe. Glassplitter flög hit och dit. Jag antecknade i huvet att ljudet är väldigt högt där inne.
Sen skulle M och B ta ett varsitt tag under armarna för att dra upp mig på spineboardet. De hade bara glömt att jag hade ben oxå så jag kom ju inte långt. När de väl kom på det lyfte de lite i benen med. Här på skolan lyfter vi i kanske 3 omgångar innan patienten ligger rätt på spineboarden. Här behövdes det bara ett lyft innan jag låg helt uppe på båren. Var jag lätt eller var de starka? Kanske både och*ler*.
Tet och bus var det även på fältet. Goe brandmästaren sa nåt tetigt till mig och vi (admin, han) började småslåss lite försiktigt så jag försökte brotta ner brandmästaren genom att ta ett tag runt midjan och ett ben bakom hans ben. Det gick inte bra... På nåt sätt hade jag vridits runt och satt fast som ett skruvstäd, jag försökte kämpa men fick ge upp*grr* :o)
Sen skulle de sätta upp en ställning som man kan ha vid tung räddning. Det var ju underhållning när de fixade och trixade med ett par stegar med ramp, räcken och stöd.
Summa summarium om dagen: Mina skrattmuskler var utröttade efter dagen. Längtar tills nästa gång :o)

Igår var jag hos S och I och tittade på film, snackade med I, gick lite ute i solen....
Körde ner hit igårkväll och tyckte att helgen gått väldigt snabbt.

De närmaste veckorna fram över kommer inte bli dans på rosor. Nu gäller det att skyffla in mer kol i ugnen och öka takten för att hinna med allt i skolan och hemma.
Helgerna fram över kommer bli allt annat än lugna. Denna helgen fyller pappa 50 så vi ska röva bort honom :o)

Idag har jag C-teori från 16.00 till 19.00...

Hepp...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits