Tågbussen på sidan

Då kom man hem i snöovädret....

Var lite drygt. Körde mellan 30 och 60 km/h till Kristianstad. Och sen kunde man hålla mellan 50-70 resten av biten. Så de 15 milen tog ca 3 ½ timme. Men jag kom hem helskinnad och det var huvudsaken...

Men det kunde ha tagit stopp vid parkeringen, följande dialog utspelade sig i Revinge: (PS. Matte=jag, Grållen=min kära bil)
Matte: Nu ska vi hem!
Grållen: Snön e för djup, det går inte.
Matte: Jo det ska gå, ploga!
Grållen: Men jag spekar ju bara med bakhjulsdrift. (Grållen har rätt, hjulen spekar och Matte blir orolig).
Matte: Men jag backar lite och tar satts.
Grållen: Drömma kan man...
Matte är försiktig med gasen men Grållen vill inte framåt, matte backar igen eftersom det är inte så mycket snö där Grållen var parkerad och hoppas få lite fart.
Matte desperat: Ta i lite!
Grållen: Det är ju det jag gör men jag får inget grepp utan tyngd där bak!
Matte är mjuk på gasen och kör lite fram och tillbaka. Till sist kommer Grållen fram i den 10 cm djupa snön.
Grållen: Ser du snövallen där borta som e 30 cm hög!!
Matte: Ja :o)
Grållen: Det kommer inte gå, jag kommer fastna igen.
Matte såg att innan denna vallen är det nästan lite bar mark. Matte gasar upp och siktar mot snövallen.
Grållen: Min spoiler kan gå sönder!
Matte: Nu bestämmer jag!
Grållen tog Matte över vallen lätt som en plätt. Framför dom var nu snön plogad.
Det går i 30 km/h till E22. Men Matte trodde att det skulle ta stopp på påfarten eftersom en bil redan var fast där nere. Men Grållen tog sig igenom snön och ut på den stora vägen hemåt.
Grållen skrämde Matte när hon skulle gasa upp för en backe efter Flyinge genom att släppa greppet på bakhjulen. Det tycker Matte inte om för det kan leda till dikeskörning och krocka med en annan.
Så Matte var väldigt snäll med gasen på Grållen...

Senare under turen såg vi
Tågbussen på sidan och körde förbi en bilolycka i Norje.

Fia är kelen idag. Jag tror jag har mer hår på mina kläder än hon har i sin päls...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits