Tankar om min framtid

När man sitter här hemma och livet är som ett vanligt svenssonliv (vad nu ett sånt är) känns det som att livet i Revinge var en dröm. Det gick på nåt sätt så fort. Man fick aldrig nog av alla övningar. Man vill ju ha så mycket övning som möjligt innan man kom ut i arbetslivet (på riktigt) så man tog alla chanser man fick. Tyvärr gjorde inte alla klasskompisar det men det kan ju bero på att jag har brunnit för att bli brandman i så många år nu, 8 år.

Men så är jag lite rädd att jag kommer tröttna att gå på brandstationen. Jo jag vet att händer det inte mycket larm har man lyckats. Men nu har jag varit där i 4 ½ år och är rädd att jag tröttnat på "vaktmästeriet" som en lärare sa.
Många vanliga människor har fel syn på arbetet på stationen. Man spelar inte kort. Man gör en massa halvtråkiga uppgifter men som jag tycker blir roliga eftersom man är med ett sånt gött gäng.
Och det kommer ju inte bli så många övningar som i skolan. Ibland får man panik. Kommer jag tröttna om jag nu äntligen blivit brandman efter då 9 års kamp? För mitt yrkesval har ju inte alla gillat och man har funderat både en och två gånger om brandmannayrket är värd all "klagan".
Men en dag på brandstationen besvarar den frågan. Det var värt varenda "övertalningsförsök att jag inte kunde bli brandman". För det är brandmännen som vet bäst och inte andra förståsig påare som aldrig klippt en bil, rökdykit eller släckt en brand. Brandmännen tror på mig och jag ska inte svika dom!!

image130

Kanske syns att jag är till vänster? Det var precis innan jag skulle in andra gången. Rökdykningen innan dess var då jag drog ut lärare L (han med utsuddat ansikte) ur lägenheten och fick sen hjälp av rökdykarledaren nerför trappan till första våningen. Det var en av de få gånger jag var riktigt stolt då läraren tittade på luften och konstaterade att killarnas luft var slut vid det laget och jag hade halva kvar.
Liten, smidig, tar lite luft, klarar hög värme, envis = bra rökdykare :o)
Och ni som inte tror på att en kvinna klarar av att dra ut en kollega, bullshit!! Lägg er inne i röken ska jag dra ut er (om ni vågar gå in). Trött på allt gnäll från alla som tycker att kvinnor inte kan bli brandmän, fråga brandmännen om dom sett någon kollega dra slang med den saken de har mellan benen...
Ja männen är generellt starkare än kvinnorna och det är jag mycket medveten om. Men för det är inte alla kvinnor svaga, tänk på det!

Fan vad jag längtar tillbaka till Revinge nu då. Älskar rökdykningen. Mamma fattar inte hur det kan vara så kul att gå in i lite rök men jag tycker om när det är trångt och mörkt ;o)
Och O, i termin 4 måste vi ha en övning i pannkakshuset.

Trevlig söndag och
ta det lugnt på vägarna...

Kommentarer:
Postat av: Fogfighter

Jag hade många tveksamma tankar under åren på LTH. Men så kommer den dagen det är dags att börja jobba och verkligen få visa vad man kan och det ger en tillfredsställelse att visa för andra och sig själv att "jag KAN ju faktiskt nåt"! Så kämpa på, du kommer bli en toppenbrandman!

Postat av: Brandkvinnan

Ser fram emot när man börjar jobba =)
Tack för de orden, de värmde :o)

2007-08-08 @ 14:55:00
URL: http://www.brandkvinnan.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits