Vattenlivräddning

Okej nu har jag mycket att berätta:

Klockan 6.50 i måndags begav vi oss av till Halmstad från Revinge. Kom upp dit kl 9. Fick frukost. Sen skulle vi ut och jogga en runda och avsluta med ett dopp. Jag hade ju missat att man skulle ha baddräkt under så jag fick bada i underkläder och t-shirt. Det var ca 14 grader i vattnet och man skulle simma ut en bit och runda lärarna.

Vi hade frukost, teori, lunch och sen skulle vi bada i bassäng. Fick plaska med larmställ och stövlar som vägde bly till sist. OCh så skulle vi ta oss upp med hjälp av isdubbar på en platta.
Fick hoppa från 3:an med larmställen.
Efter det fick vi livrädda med torped och livboj. Vi skulle använda simfötter vilket jag tyckte att jag hade kommit rätt. Badar ju alltid med såna. Tävlade med lärare C och han kom kanske 3 meter före mig, inte illa tyckte jag :o)

Efter det skulle vi ut i hamnen. Där fick man på sig våtdräkt och fick hoppa från en höjd som motsvarade ca 5:an. Har aldrig hoppat så högt innan så det kittlades i magen =o) I vattnet fick vi livrädda varandra, paddla med Hansabrädan, dra upp folk med stege, simma och klättra upp för stegarna vid kajkanten när man höll en kompis hand. Långe M och jag klarade att ta oss upp utan att släppa händerna :o)

På kvällen fick vi ut och ro i vanliga båtar i havet. Där fick vi dra upp varandra. Hihi jag hade lite bök att få upp O men det gick*ler*.
Vi skulle hämta sand på botten 2.2 meter ner. JAg ville inte titta för linserna så jag blundade och simma neråt. Jag simmade, simmade, sprattlade men ingen botten kom. Så jag fick vända upp igen. Då skrattar lärare P och klasskompis C eftersom jag hade haft fötterna ovanför ytan hela tiden så antagligen hade jag inte tillräckligt med kraft och tyngd att komma ner med våtdräkten*flin*.

Vi var lite trötta på kvällen men hade jätteskoj. När klasskompis C och jag skulle parro tillbaka hade vi lärare P med oss (han väger väl 90-95 kg). Vi kom ingenstans hur mycket vi än rodde. Vi trodde att vi rodde fel eller att P var barlast. Skyllde lite på honom och till sist hoppade han i vattnet igen. Gick fortfarande inte att ro. När lärare P simmat 20 meter ifrån oss skriker han: Ni har glömt ankaret!!!
Jag lägger mig nästan dubbelvikt och asgarvar. Vad klantigt av oss att inte titta på den :o) Lärare P hade visst vetat det hela tiden men tyckte att vi skulle komma på det själva (vilket vi inte hade gjort).

Nästa dag hade vi morgonfys med lyft. Jag hade blivit förkyld, var täppt i bröstet, kände mig febrig och mycket allmänt kass och orkeslö. Men jag lyfte lärare P som berättade att han var tyngst av alla där och bar iväg, H tog benen. Är rätt så glad att jag klarade lyfta minst 90 kg... Han hade flytväst så det var knappt så att jag nådde runt honom ;o)

Efter det var det klipplivräddning. Var inte så blåsigt så vi fick inga vågor.
Frukost efter det och sen teori innan lunch.

Sen var det sista gången vi skulle i havet. VI fick gå mellan olika stationer med livräddning. Jag gjorde inte alla momen som tex lyften tillbaka på stranden, men hämtade folk ivattnet. För vid den tiden hade förkyldningen tagit ut sin rätt.
Dagen avslutades med en tävling.

Vägen tillbaka gick mycket snabbare än upp, hade så trevligt med grabbarna grus :o) Fast man var rätt så trött.
Jag var inte trött i någon speciell kroppsdel utan trött i hela kroppen.

Kom hem vid kvart i åtta.

Zzzzz.......

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits