Garagebrand och kört brandbil

Idag skruvade jag ihop lite luftpaket till garagebranden på eftermiddagen.
Och så kom ett automatlarm till Mörrums bruk. Jag blev klar först av LIA-F och mig så jag tog 301 för att vara säker att hinna. Men brandmännen var rätt så lugna så jag kom först av alla. De är inte lika taggade som gröngölingarna ;o)
Det var falskt på Mörrums bruk men man fick åka lite tut tut och stämningen i brandbilen är hur rolig som helst. Vilket tjiv *fniss*.

Vi hade genomgång av kemcontainer så jag fick köra tankbilen till gårdsplanen där G visade hur man lossar tankflaket.
Jag körde sen runt stationen för att backa mot kemcontianern. Har inte backat lastbil många ggr i mitt liv men krogen hamnade ändå på rätt ställe :o)
Vi hade genomgång på alla grejor i containern och det var bra med repetion från skolan.
Sen fick jag hissa upp containern en bit för att backa tillbaka den.
Körde åter tillbaka till tankflaket för att få hissa upp den själv med G som sa steg för steg vad jag skulle göra. Så ett par ggr till så kan man det rätt bra  :o)
När flaket var på och jag kopplade in alla kablar backade jag in tankbilen i vagnhallen igen lagom till middagen. 

 Vid lunchen gick larmet åter igen. Denna gången automatlarm på AAK. Falskt igen. Men tut tut är skoj :o)

Efter lunch var det dax för övning. Garagebrand.
Jag fick vara RD 2 och de frågar mig innan om jag är alldeles säker på att jag klarar det och är helt frisk. Jag sa att jag alltid kan gå ut om jag känner mig trött.
Lite trött blev man av värmen men aldrig så mycket att man kunde klaga.
T som var RD 1 dämpade elden och vi ventilerade med högtrycksfläkt för att få ut röken, var ingen sikt där inne.
Vi gick in igen för att raffsa i skräpet och släckte det vi såg. RDL kom in med värmekameran som var guld värd i sådana lägen. Såg direkt var det var varmt så man visste vart man skulle spruta vatten.

När vi varit ute en stund gick vi in igen för att kyla ner garaget lite till. Det får ju inte brinna ner än. Några övningar till innan garaget bränns upp.
När vi skulle hem fick jag köra en äldre släckbil som används som reservbil tillbaka till stationen. Kul att köra brandbil själv ;o)
Ja ni har väl märkt att jag tycker det är häftigt att köra lastbilar.... =o) Men sån e jag...

Nu ska jag duscha och får se om jag hinner skriva lite på arbetet innan kvällsskiftet börjar. Ev övning med helikoptern ikväll igen ;o)

Kommentarer:
Postat av: Fogfighter

Tycker du ska ta och skaffa ett extrajobb som chaufför och köra lastbil på riktigt =) Det är grymt roligt och speciellt om det är en ny och fin bil =)

2007-10-16 @ 17:25:59
Postat av: Brandkvinnan

Om jag bara hade hunnit så ;o) Brandstationen tar ju upp alla min fritid*hihi* ;o)


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits