SOS Alarm vad är det som har hänt?

Söndagen ägnade jag mig att olja huset med herrarna i familjen. Kul...not.

Måndagen var det dax för alla policy och få kort så man kommer in och nycklar och lite sånt smått. Sen besökte vi en grotta i ett berg där alla telefoni och sånt fanns för hela staden. Häftigt =o) Besökte alla rbandstationer i västra Blekinge. Tog hela eftermiddagen...
Hände väl inte så mycket på den dagen tills kvällsskiftet kom. Skulle ju vänta på far min så vi kunde titta på bilen. Så jag var väl med kvällsskiftet en halvtimme och det hann bli mycket tet från brandmästaren*fniss*. Jag försökte försvara mig så gott jag kunde :o)

På tisdagen skulle vi lära oss repeliring och taksäkring. Mycket lärorik och det var även mycket nytt för brandmännen själva. Fick hänga upp och ner och lära sig hur man skulle klättra upp i repet om man inte kom ner. Så dubbelåtta och pålstek kan man ju nu...
Vi åkte ut till olika objekt för att öva. Samma utbildning kommer vara imon fast med ett annat gäng så jag ska vara med så det sitter i ryggraden :o) Jag är ju inte den som brukar klättra med rep...Ingen utmaning då*hihi*.
Första gången jag satt med fyra andra brandmän bak i bilen. Fem pers där bak är inte illa. Och ändå satt ingen i någons knä. Fast det hade varit svårt om det kommit ett larm och vi skulle få byta om*flinar vid tanken*.

Idag var LIA-F och jag på SOS Alarm i Växjö. Vi fick sitta med och lyssna på riktiga 112 samtal. Berörd blev man. Kan inte säga vad det handlade om men man kände verkligen att man ville vara på plats och hjälpa personen. Skönt att det gick bra sen. Det var mycket lärorik och sitta på SOS i framtiden är inte helt främmande för mig. Växjö tar emot samtal, automatlarm, trygghetslarm, radioanrop m.m från tre län. Så de hade mycket att göra.Dessutom fattas det folk se vi var mycket välkommna att börja =o)
På vägen hem körde vi förbi den olycka vi båda hade hört på SOS. Kändes konstigt.
Men nu har man en uppfattning hur det fungerar när vi blir utlarmade.
Tänker fortfarande på det samtalet jag hörde...

På fredag är det dax för min tattis. Ska bli spännande.
Just det ja.
Jag köpte bil i måndags. Mörkröd/vinröd 740 GLT 16 ventilare -90. 152 hk (mycket för lilla mig). Elhissar, ABS, bältesförsträckare, farthållare.. ja det är väl allt. Mycket behöver göras på den iaf.. Så det blir lite på helgerna nu... Men det blir nog bra när det blir färdigt.

Kommentarer:
Postat av: Ronja

Tjenna Bruden :)
Vilken skola går du på??

2007-09-24 @ 08:07:00
Postat av: Brandkvinnan

Halloj :o)
Jag går nere i Revinge. Är du oxå smoare? =o)

Postat av: Ronja

:) ska bli ;) Jag pluggar upp gymnasiet på komvux å pumpar musklerna för fullt sen jävvlar ;) Ska söka till alla tänkte jag villka som nu e kvar då. Men har hört absolut bäst kritik om revinge faktiskt.. Vet du HUR viktiga betyden är, måste man ha MVG i allt, de e ju rätt hård konkurrens å jag e mer praktisk än pluggig ju :P

2007-09-25 @ 17:37:22
URL: http://vildkattan.blogg.se
Postat av: Brandkvinnan

Låter kanon, kul att fler tjejer öppnar ögonen för rtj =) Sandö och Revinge är dom som ska bli kvar. Ja Revinge har skitbra att gå bra, jättebra lärare osv. Betygen är viktiga när man söker in om man inte går på arbetslivsfarenhet och högskoleprovet. Nu ligger det på runt 17 har jag hört. Dumt att de ska gå på betygen tycker jag. Skulle vara mer som polisen med intervjuer och sådant. Håller tummarna att det går bra på komvux :o)

2007-09-25 @ 18:10:59
URL: http://brandkvinnan.blogg.se
Postat av: Ronja

Okej.. :S 17?? - det säjer mej inte mycket, hur mycke är det räknat i typ vg å sånt, om du vet?.. Jo det är ju ett praktiskt jobb och de mänskliga kvaliteérna och det fysiska är ju det viktigaste, inte att man gått historia lixom.. Men, men man får ta det goda med det onda ;P
Ni verkar ju ha det gryymt kul iaf å jag blir sååå peppad när jag ser bilder å sånt från utbildningen :D *TOKLÄNGTAR*

2007-09-25 @ 19:52:18
Postat av: Brandkvinnan

Har man 20.0 så har man MVG i allt. 10.0 G iallt.
Ja det är verkligen kul och man lär sig mycket. Här i Karlshamn tar de verkligen LIA på allvar så man får lära sig ännu mer. Idag tex har vi varit med polisen och imon blir det sotaren :o) Man får aldrig tråkigt här. Hör av dig om du har mer frågor. Jag är full av svar som kajjan sa ;o) Iaf om SMO...

2007-09-26 @ 11:06:22

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits