Brandman i PIC-övning

Ja får väl berätta om tisdagen med.
Eftersom jag hade ont i halsen ville jag inte få en tung roll. Blev chaffis. Men blev ju ändå svettig efter dagens övning då man inte var verktygsman så särskilt länge.
Innan larmet fick vi köra bort några kilometer utanför Revinge för att det skulle vara lite verkligare.
Larmet blir tågolycka/trafikolycka.
image343

När vi väl får larmet kör jag tillbaka till övningsfältet och styrkeledaren (sektorchefen) säger vad jag ska stanna. Alla styrkor stannar en bit bort eftersom det är en väldigt stark ström vid spåret. När det är avstängt och jordat av den framskjutna enheten får vi vår sektor.
Vi har en hel vagn med tio personer och en bil med två personer. Vi är fyra brandmän i styrkan och tre av oss tar bilen medan en hjälper sjukvårdaren i vagnen. Vi tar ett snabbuttag på den ena i bilen och sen säger sjukvårdaren att den andra kan gå bort till skadeplatsen.
Sen in i vagnen och bära eller leda folk.
image341

E och C går med en patient och jag går med en prio 3. När vi kommer till uppsamlingsplats för skadade skulle bara prio 1 och 2 vara där så jag skulle gå bort till uppsamlingen för treorna. När vi två ska ut från området ställer sig en polis framför oss och frågar om han kommer från uppsamlingsplatsen. Svarar att han hängde med sin kompis hit (som han var orolig för) och att jag skulle gå bort med honom till andra uppsamlingsplatsen. Polismannen frågar om han är identiferad och det var han ju inte. Han tittar allvarligt på mig och säger att jag ska gå bort till polisen där och vara noga med att säga att han inte är identifierad. "3:an" var lite bråkig under tiden jag pratade med polisen för han ville ha sin väska med fiskesaker värda 10 000 kr.. Försökte lugnt säga att ingen rör din väska och just nu har ingen tid att hämta det utan polisen gör det sen.
Sen går han med på att gå bort till uppsamlingsplatsen där jag lämnar över honom till polisen. Där börjar andra gorma och undrar vad han har gjort hän väskan. Ja jisses... =o)

När väl vagnen var tömd fick vi nästa område.
image342
En bil med två avlidna och en 1a. Vi klipper taket och tar ut patienten i längdriktningen. Sen var vårt jobb över. Fyra brandmän, ett par sjukvårdare och vår styrkeledare hade "räddat" cirka 12 personer. Det var sammanlagt 39 levande markörer på skadeplatsen...

De 3orna på uppsamlingsplatsen var lite bråkiga. Två klasskompisar springer ifrån platsen och två polismän efter. Den ena fångas medan den andra flyr eftersom polisen inte orkar/hinner springa efter. De hämtar radiobilen men han har gömt sig så de hittar inte han :o)
Hade varit kul och se hur många meter jag hade kommit in man stöpit i backen :oD


Sjukvårdstältet uppe idag oxå...
image344

Ambulans:
image345

Polis:
image346

Nämnde nog inte att sjukvårdsgrupper från sjukhuset deltog med i övningarna. Och på tisdagens övning var även banverket där.
På utvärderingen var det en som representerade vad markörerna tyckte och säger då att polisen borde träna lite mer på fritiden då de inte orkade springa ikapp klasskompisen. Sen frågar han som höll i utvärderingen om han inte var lite rädd nu för polisen. Satt nämligen en polis näst jämte honom och en drös till i aulan :o) Alla hade rätt roligt där...



För att lämna övningen.

Körde hem efter utvärderingen då jag skulle på intervju som väktare igår.
Var inte så pigg igår. Sjuk som fasikens. Idag kan jag knappt prata. Så jag vet inte hur jag ska hinna med allt jag planerat.
Få se om det blir bättre idag... Har köpt lite naturmedel för att stärka upp immunförsvaret lite. var ju knappt två veckor sedan jag blev frisk*stön*.
Väktarjobbet ser ljust ut iaf.

Kommentarer:
Postat av: Nickcop

Det var ju jag som var polisinsatschef och satt bredvid din fyndiga kompis ;)

Höhö

Postat av: Brandkvinnan

Jo jag vet, jag fick till och med en bild på dig :o) Såg att det var du men du såg så farlig ut så jag vågade ju inte hälsa ;o)

2008-05-03 @ 10:40:48
URL: http://www.brandkvinnan.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits