Pengagnäll

Min data har inte funkat ett tag. Fick virus på eländet.
Lånar pappas data.
Har fått hem ipoden men kan ju inte installera den förrens datan funkar. Och har tänkt lägga över bilder på bloggen men det går ju inte heller...

Jag är så jäkla trött på en sak. Min bror betalade inte för mat eller hyra förrens han var 22 eller 22 ½ år. Bor ju fortfarande hemma.
Jag har varit borta 3 terminer då jag bara bodde hemma på helgerna (nu är jag 21). Lade 200-500 kr mat i månaden. Hyra på 1650 kr. Alltså slapp mamma och pappa betala den el och vatten 5 dagar i veckan i tre terminer.

Nu vill mamma att jag ska betala lite för maten här hemma. Slår fast att jag tänker betala precis samtidigt som brorsan började betala. Är inte det rättvist?
Har sagt att jag ändå har betalat för min mat under tre terminer. Så säger pappa att jag fick ju mat med mig ner. Ja mamma packade frivilligt ner mat till mig. Men jag har ju ändå lagt 200-500 kr varje månad på mat. Det är inte mycket i stort sett men det är ändå 200-500 kr mer än min bror.
Som argument säger mamma att matpriset har gott upp. Jag är rätt säker att det gjorde det när min bror var i min ålder men han har sluppit betala...

Men nu när de har hört hur mycket pengar jag har tycker de att jag ska betala. Min bror behövde ju inte betala när han var i min ålder för att han hade ju inte mycket pengar. Skillnaden är att jag sparar för att kunna flytta. Han slösar sina pengar på teknikprylar och sådant som i mina ögon är onödigt. Men nej nu när jag sparar ska jag betala...

Han slipper laga maten oxå. Inte förrens jag stack ner för att plugga var han tvungen att laga mat. Lagar jag inte maten får man en utskällning medans min bror inte får någon tillsägning alls. (Han är två år ÄLDRE än mig).

När jag var sjuk nere i Revinge och hade feber flera dagar sa mamma att jag skulle komma hem. Bättre vara sjuk är hemma. Men jag kunde inte för viktiga lektioner.
Iaf när jag var sjuk här hemma skulle jag bevisa med termometer att jag var sjuk annars skulle jag minsann hjälpa till här hemma utan att ligga och sova. Som om man ligger i sängen för att det är kul?
Nej jag skulle laga maten.
Ett tag senare hade min bror ont i rygg och huvudet och satt på soffan och tittade på tv. Han behövde inte laga maten! Frågade varför han inte behövde laga maten. Men han mår ju inte bra, du behöver ju inte heller laga maten då. Nähe?

Låter som värsta gnällkärringen men jag börjar fan undra vad jag har gjort.
Jag fick ju gnäll för att jag inte hjälpte till här hemma när jag jobbade natt (12 h-pass). Men han lagade inte mat en ända gång under sin semester. Sa mamma till honom att nu ska jag och min bror laga mat så slutar (och börjar det med) att jag lagar själv.
Nu säger pappa och mamma att vi bor på hotell även om jag hjälper till med tvätt, disk, mat osv. Varför säger dem inte det bara till honom som knappt gör någon hushållsyssla?

Jag har nog bara sett honom en gång hjälpa pappa med maten medan jag gör det i stort varje helg.

Under gymnasiet var det jag som lagade maten om inte mamma var hemma. Lagade ca 3 gg i veckan. När jag klagade på att brorsan inte lagade maten så ofta fick jag höra att så ofta hade minsann inte jag heller lagat maten. De tre åren i gymnasiet då?

Ja jag ska snart flytta. Ska få ihop lite pengar först....

Missförstå inte mig utan jag älskar ju givetvis allihopa. Men ibland önskade man att det skulle vara lite mer rättvist med hushållssysslorna...
Han kan ibland oxå ta tvätt men det är ju sällan. Jag är själv inte guds bästa barn utan kunde väl göra mer här hemma. Men hur kul är det när det är inte är rätt fördelat?

Kommentarer:
Postat av: Phaspen

Hmm varför känns det så typiskt.....sonen behöver inte göra så mycket...men Dottern ska......Undrar om de hade varit lika om ni varit söner båda två?



Phaspen

Postat av: Brandkvinnan

Ja ibland undrar man =(

2008-08-25 @ 10:18:49
URL: http://brandkvinnan.blogg.se/
Postat av: Jonas

Brukar vara ungefär samma situation när jag är hemma över sommaren, jul osv. Min syster gör i princip ingenting medans jag försöker hjälpa till med mat, disk plus alla utomhussysslor som min far vill ha hjälp med typ klippa gräsmattor, köra skräp till soptippen gräva grunden till nya uteplatsen. Inte bara söner som bor på hotell...



En inte alltför bitter Jonas, trots allt.

2008-08-26 @ 12:59:18
Postat av: Brandkvinnan

Hej Jonas!

Synd att det ska vara så. Men men, det positiva är ju att man har mer i bagaget när man flyttar ;o)

2008-08-28 @ 11:39:02
URL: http://brandkvinnan.blogg.se/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits