Rökdykning och egen övning

Dörrforceringen i tisdags var jätteskoj =o) Gäller att ha koll på MK 3 och klass 2 dörrar då man inte bryter på exakt samma ställe. Sen är det olika på ingående och utgående dörrar. Ja det var nyttigt att kunna iaf, får öva lite så det sätter sig i ryggmärgen för man glömmer det fort om man bara gjort det tre ggr.

På onsdagsmorgonen var det dax för min lilla övning som jag bokat och fixat. Fartyget...
image268

...stod i ljusan lågor.
image269

Brasan är tänd och röken hade fyllt hela fartyget så jag drog larmet.
image270

Bråttom i första skedet...
image271

Andra brandbilen ställde sig på andra sidan.
image272

Övningen gick hyfsat. Jag fick tända brasorna lite då och då så de fick släcka lite. Sen gick jag in för att kolla läget på rökdykarna.

På eftermiddagen hade vi föreläsning om skogsbrand.

Idag har vi haft stor insats för hela klassen. Halva klassen var markörer inne i industrin medan resten fick bära ut markörena. Jag började med att vara markör. Jag blev beordrad att sitta vid stålbalkarna. Förstår varför läraren ville jag skulle vara där. Det var trångt...
Jo jag överlevde färden ut och stod och tog lite kort.
Här har en till markör kommit ut.
image273

Lite slang...  Ja Axxa ville ju vara med på ett hörn :o)
image275

Vi är iaf glada att se varandra hon och jag så man kan inte klappa henne för mycket =o>
image276

Innan det var min tur efter lunch fottade jag lite i vagnhallen (eller fordonshallen som de kallar det här nere).
image277

Vilken radio ska man ta? =)
image278

Jag var försterökdykare på vår insats. Det gick bra tills man hittade en person. Jag nådde knappt runt markören utan hade problem att dra ut dem. Senare när jag var rökdykarledare hade de en rem runt markörerna så jag kunde dra ut dem själv sista biten. Bra uppfinning den dära remmen :o)
Sen gjorde jag en tappe när jag skulle ta IR-kameran. Tog den ur lådan precis innan jag skulle gå in, gick in och kom några meter in när jag skulle slå på den. Funkade inte, tryckte förjäves. Läraren kom fram och tryckte en gång på knappen och kollade sen om batteriet var i. Ja ni kunde nog räkna ut att det var det inte. Så nästa gång ska jag inte ta det för givet ;o)

Efter vår insats var dax att rulla slang...
image279

Denna veckan har mycket tid lagts på gymmet. Inte vid vikterna utan på rullbandet. Jag springer och går som om energin aldrig tar slut. Fattar inte vad jag får orken ifrån. Kanske för att det är bra nu med... ja allt.
Eftersom jag hellre tillbringar timmar på rullbandet kommer styrketräningen lite på efterkälken men det ska snart reda upp sig.
Imorgon har vi rökdykning igen. Ingen rast ingen vila ;o)

Kommentarer:
Postat av: Felica

Hur många tjejer har ni i er klass ? :)

Postat av: Teller

Det luktar så jävla gott i vagnhallar!! jag brukar alltid stå och sniffa där när jag är på brandstation! fast efter de kommer nog larmställen! (jo jag vet! jag är sjuk som tycker att larmställ lukar gott)

2008-02-08 @ 19:10:47
URL: http://victoriaa.bloggspace.se
Postat av: Brandkvinnan

Felicia: Vi är två st tjejer i min klass men de klasserna som startade efter oss är lite fler =)

Teller: Ja det luktar gott i vagnhallen, blandat med rök och diesel :o)
Hehe då e vi sjuka båda två ;o) Fast det är ju inte hälsosamt att sniffa på larmställ.. Karlarna får ju testikelcancer :oS

2008-02-11 @ 15:14:58
URL: http://www.brandkvinnan.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits