Samövning med Räddningsledare A

Ojdå... Jag börjar bli dålig på att uppdatera här. Livet går på rekordfart och jag hinner inte med allt jag vill.

I onsdags hade vi fyra samövningar med Räddningsledare A. Vi började med en brand i en gammal brandstation. Jag och R var rökdykare och fick in och släcka(dämpa) lite brasor och söka vidare. När vi skulle gå in i andra lägenheten hade R dåligt med luft (90-100 bar). Jag hade 170 bar så jag hade kunnat vara inne en bra stund till. Men har en dåligt med luft ska båda ut... Andrastyrkan fick ta över sökningen. Jag har den fördelen att jag tar mindre luft eftersom jag är mindre.
Nästa larm var en trafikolycka med flera fordon inblandade. Jag var verktygsman eftersom jag körde brandbilen.
Lärarna var nöjda över vår insats. Tog 33 min från det vi kom fram till att vi plockat ihopa allt. Och då tog vi taket :o)

Efter lunch var det dax för ras och skred. Vi har aldrig haft det så vi hade ingen aning om vad det var.
K och jag fick i uppdrag att titta efter ingångar till byggnader. Vi sprang uppför trappan och hittade något rum in till vänster men där var det tomt på folk men såg en tunnel som gick genom byggnaden. Där nere såg jag en docka.
Vi fick sen klättra in genom ett fönster på första våningen och sen leta runt i byggnaden. Det var till att krypa och lysa med ficklampa. Jag tyckte det var skitskoj :o) Sen fick jag in i tunneln nerifrån och kravla mig upp runt ett krön för att dra ner dockan. Var några brädor de hade satt i vägen så de fick jag bryta loss först. Tur att man var liten för det var precis så jag fick plats där inne.
Sista insatsen för dagen var brand i verkstad. Jag var rökdykarledare och fick mata slang och prata med rökdykarna i radion. Den insatsen gick kanon och befälen och lärarna gav oss massor beröm för dagen :o)

På torsdag förmiddag var det dax igen för två insatser. Vi började som förstastyrka och jag var andrarökdykare i brand i industri. Det gick kanonbra då E och jag har rökdykt en hel del innan så samarbetet funkade bra.
Läraren tyckte jag sökte snabbt och noga. Kul att höra att man e effektiv :o)
Det är ju alltid en lärare med där inne som tittar och har koll på oss. Fast oftast ser man dem inte. Jag lyste på väggen en gång när vi var på väg ut och höll på att gå in i den ena läraren. Jag fick gå runt han för han ville ju inte flytta sig*hmpf* =o)
Sista övningen var kemlarm. Jag var chaffis så jag körde brandbilen och tog fram utrustning. Hjälpte killarna att klä sig...

På eftermiddagen hade vi tenta på olycksutredning och på fredagen redovisning i skogsbrand.
Veckan gick jättefort och helt plötsligt var man hemma igen.
På fredagen cyklade jag upp till I i blåsten och sen gick vi en timme i skogen.
I lördags var jag hos syrran och lekte med Thias. Sprang runt i trädgården med han i barnvagnen. Tyckte han var jättekul. Gick sen en runda för att han skulle somna.
Igår red I Pontus och jag red Raston.
De var pigga och glada. Jag kom ifrån I och Pontus med vilje för att galoppera ifatt. Då började I galoppera före mig så Raston galopperade som faen för att hinna ifatt. Har nog aldrig galopperat så fort. Jag asgarvade hela vägen kan jag säga. Då var det krut i den gamle gubben :o)


Idag har vi haft uppstart i Hög höjd och internationella insatser. Ska bli roliga veckor framöver :o)

Slänger väl in lite bilder..

Körde pappas bil häromdagen då han besiktigade min. Jag det har jag glömt säga va? Att min bil gick igenom besiktningen med blankt papper :o)
Här har jag tagit en bild på pappas bil när jag var på väg hemåt.
image280

Vy från baksidan av syrrans hus.
image281

301 och 305. Ja jag fick ju köra 305, den till höger då...
image282

Lite saker man har på sig när man rökdyker...
image283

Bilden är lite mörk men det är jag bakom masken iaf...
image284

Sanering efter keminsats.
image285

Fin parkering va? Fast det var ju befälet som ville jag skulle ställa mig där :o)
image286

Dagens låt:
Hinder - Lips Of An Angel

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits