Håltagning

Okej...
Håltagningen och nedfirningen från tredje våningen gick bra i fredags. Var skoj att hoppa från taket :o)
På morgonen hade jag ju trott att vi började halv nio men vi började åtta. Så det var bara till att lägga in frukosten och göra sig iordning. Tio minuter senare var jag uppbytt och klar i vagnhallen. Och magen skrek...
Vi började med att fira ner oss vid gula huset. Man ville bara åka ner hela tiden =o> Tog först GriGrin vilket jag tycker är bäst och sen tog jag IDn. Sista gången hade vi inget nedfirningsdon utan hade bara en åtta. Då gick det smidigt ner, några hopp mot väggen och sen var man nere. Fast en annan person säkrar en så det går inte lika fort som man velat.

Jag är på väg ner...
image301

En klasskompis...
image302

Tre stationer till. Blev lite rep och och var..
image303

Sen var det dax att gå på ett sluttande tak inne i gula huset (där vi hade ras och skred). Då skulle man gå ut på takkanten med ryggen utåt och sen skulle den personen som säkrade en ge tillräckligt med lina för att man skulle kunna hoppa och sen släppa efter på ens egen lina och hoppa. Första hoppet var lite pirrigt för man var ju rädd att bara komma halvvägs och slå ut alla tänderna mot takkanten. Tack och lov så missade man taket med marginaler. Sen när man hängde en bit ner fick man ta tag om takkanten och hiva sig upp igen.
Hehe... Mitt larmställ är ju inte det smidigaste så jag fick inte upp foten om takkanten så lärare C tog tag i den och hjälpte till lite. Smidig som en strandad val :o)
Sen fick man göra det igen, igen.. och igen. Fira sig ner. Gå runt och upp på taket. Hoppa igen och igen. Skoj som fasens :o)

På eftermiddagen var det dax för håltagning. Var redan trött efter att ha gått upp på taket, rökdykarklädd, då jag fortfarande inte var frisk. Febern gick över på torsdagen och man ska ju egentligen vila dagen efter men jag hade ju inget val. Man måste ju vara med på lektionerna.
Sen skulle man säkra sig och få igång motorkapen. Var inte det lättaste att få igång den på taket där det var halt och man satt fast i ett rep. Satte den sen på taknocken och fick tips av lärare C och fick sen igång den. Sen skulle man smidigt glida ner med GriGri till hjälp och börja såga. När jag sågat hålet fick jag ta bort lager efter lager och se var man inte kom igenom. En gång gled jag ner på magen och höll sågen ovanför mig. Givetvis höll kollegan motorsågen i ett rep så det fanns ju ingen risk att man skulle få den på sig och så hade jag stannat klingan innan jag skulle flytta mig. Men det märks att det är knivigt att göra en håltagning. Lägg sen till rök, värme och stress...
Nä hellre sprängramar :o)

Dagens låt

I helgen har jag nästan tagit det lugnt. Har varit igång första delen av dagen men sen blev man trött för förkylningen så man fick ta det lugnt. Har haft ont i halsen från och till. Man känner sig bättre, gör något, får ont igen.. Nu har det gått 2 ½ vecka utan att kunna träna. Blir man frustrerad eller vad? Har tänkt ringa läkaren men när det väl är dax, ja då känner man ju sig helt ok.

Kom till Revinge igår då vi varit lediga mån-ons. Fast jag har hjälpt till här och där och sen gjorde skolarbeten. Var på väggabadet för att kolla på risker och sådant. Hälsade på mitt gäng innan på brandstationen :o)
Blev lite tet innan jag skulle prata med brandingenjören som skrev ut deras tillsyn på väggabadet.


Visar en bild på brandbilarna. Varje fredag städar de vagnhallen så då kör de ut alla brandbilar...
image304

Kommentarer:
Postat av: Anonym

Jag har funderat över en sak. Vet du om det finns regler om att man måste ha säkerhetslina om man klättrar ett visst antal meter upp. För på min station så kättrade vi 10 meter upp på en praktikvecka, men ingen hade säkerhetslina, bara när vi firades ner från taket på övningshuset.

2008-03-14 @ 14:01:04
Postat av: Brandkvinnan

Har ingen aning var gränsen går. Har en uppgift om vilka lagar som gäller vid hög höjd.
Takarbete AFS 1993:3
87 § Vid takarbete skall riskerna för olycksfall på grund av fall, genomtrampning, halkning
och snubbling särskilt beaktas. Detsamma gäller risken för ohälsa på grund av olämpliga
arbetsställningar och arbetsrörelser. I båda fallen skall hänsyn tas till olika klimatfaktorers
betydelse för arbetet under de särskilda villkor som gäller för takarbete.
Material och verktyg skall läggas på taket så att de inte kan glida ned. Material skall om det
behövs fastgöras på lämpligt sätt.

Skydd mot skada genom fall AFS 1981:14
12 § Om betryggande skydd mot nedstörtning inte lämpligen kan ordnas skall säkerhetsbälte
med lina användas eller annat säkerhetsarrangemang vidtas. Lina skall förankras väl.

Konstigt att de inte var rädda om er på vägen upp ;)

Postat av: Felicia Wersén

Ner är värre :P

2008-03-17 @ 22:05:30

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits