Great

Har jobbat natt mån-tis så jag har inte hunnit skriva. Var lugnt denna gången förutom en liten trafikolycka. När jag körde förbi var det en del folk som samlats så jag kände att det inte var någon idé att stanna. Av bilens skador att dömma var olyckan inte allvarlig.
När jag körde förbi igen var polisen där. En nickade till mig när de stod i rondellen och väntade på bärgaren... :o) Snygg var han iaf.


Vi har fått ännu ett "roligt" uppdrag på natten. Vi har redan två trapphus i staden där våldsamma eller personer som inte riktigt är lagliga bor som vi ska in och dra ett märke och se så allt är okej.
Nu ska vi vanliga dödliga väktare två ggr per natt upp tredje vån i ett trapphus och se så att allt står rätt till. Anledningen är att det bor en person som missbrukar alkohol och NARKOTIKA! Det är faen inte klokt. Detta trapphus ligger i en by som ligger långt upp i skogen. Polis eller ambulans kommer inte på vääldigt länge (nej inte tio min som i städerna, här snackar vi timme). Om polisen ens kommer. Jag skyller inte på polisen för de gör sitt bästa, de är helt enkelt underbemannade.
Vi har ingen skyddsväst eller handskar som skyddar mot knivskärning. Vi har en batong som jag har med mig upp... Vi har en radio med överfallslarm. Min kollega är 40 min bort. Dessutom har den platsen inte ens en positionskod så de vet inte var jag är.
Så det var bara att smyga upp till hans dörr och dra märket och smyga sig ner igen. Fick ett tips om att man kunde sätta foten mot dörren om man var rädd att dörren skulle öppnas. Jo det är smart. Men sen? Ja man får ju hoppas att man är snabbast till bilen... Eller om man möter personen när man är på väg ner?

Visst en missbrukare kan vara hur trevlig som helst. Men när det blivit en snetändning? Hur ska lilla jag med noll erfarenhet skydda mot en person som förmodligen inte känner smärta?
Nej kalla mig feg, dum eller att jag tänker det värsta hela tiden men jag vill inte utsätta mig för onödiga risker. Inte ens polisen vill möta en sådan själva (nej just det, de jobbar ju inte själva). Och de har tjänstevapen, pepparspray, skyddsväst och allt annat.
Vi väktare får ju inte ha pepparspray...

 Ni undrar väl varför jag blev väktare men trodde faktiskt att man var lite mer rädda om en. Kan man undvika personer som tar narkotika ska man väl göra det i största möjliga mån? Eller vill ni möta en sån själva mitt i natten då hjälpen ligger minst 30 min bort?
Tänker jag för mycket på riskerna då man gått två år på en utbildning som heter SKYDD mot OLYCKOR?

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits