Älskar att vara moster

Häromdagen när Mathias och systern var på besök blev det full fart i lägenheten. Han körde runt på sin bil, möblerade om lite prydnadsaker, lagade "mat" i form av pastarör i grytor. När han öppnade lådorna i köket en efter en undrade jag vad han letade efter. När han hittade grytunderläggen blev han överlycklig. ÅÅÅHH sa han och sprang in till vardagsrummet igen för att fortsätta laga mat.
Vad härligt det hade varit om man hade blivit så glad för en liten sak. Nu måste man ju göra något utöver det vanliga eller köpa en viss grej för att bli lika överlycklig (eller hålla sig frisk några månader i sträck). Som att köra brandbil, åka helikopter, köpa en bil m.m :)

På tal om det har jag liiite bilplaner på gång. Letar efter en cirka 10 år gammal V70. Det ingår i planen "skaffa hund".
Jag har tittat igenom vad jag tror alla Sveriges schäferuppfödare, iaf på internet. Sållat en hel del då man vill ha en rakryggad, svart/mörkbrun/brun hund. Man tittar på vilka kullar som är planerade, tittar på mamman och pappan. Oftast är pappan från en annan uppfödare och då tittar man efter pappans andra avkommor, hans föräldrar (och mammans avkommor och föräldrar).
Det är inte lätt att hitta i djungeln. Helst vill man ha en uppfödare denna sidan av landet också.
Nu har jag 10 uppfödare som har schäfrar som jag tycker är lämpliga. Självklart är jag ingen expert, har aldrig haft en egen hund, men jag har läst en hel del så lite koll har jag :)
Sen är det inte alla de 10 som har kullar på gång.
Jag har tittat runt på böcker jag ska köpa, likaså där är det en djungel. Jag måste köpa flera för alla författare har ju olika åsikter om allting. En bok jag tror kommer vara rätt bra är Stora boken om att skaffa och leva med hund : modern träning, beteende och psykologi av
Ahlbom, Åsa , Hallgren, Anders.

Nästa steg är att kolla upp kostnader. Ska räkna in allt så som bil, hund, hundgrejor, kurser, vaccinering, försäkring, foder.

På måndag ska jag vara barnvakt då Mathias föräldrar ska köra till en stad längre bort och shoppa lite. De är inte ensamma så ofta.
Och när jag satt här kom jag på att mitt gäng jobbar den dagen. Den goa brandmästaren har inte träffat Mathias och Mathias har inte åkt brandbilen än. Han är helt såld på brandbilar. Jag vet inte var han fått intresset ifrån :o)
Han tittar i mobilen där jag har spelat in brandbilarna i utryckning. Nu har jag spelat in med digitalkameran när de kommer vid vakten så han får lite bättre kvalité :o)
När jag skrev ut bilder till en ram som rymmer massa bilder till Mathias så skrev jag även ut en bild på brandbilen. Gäller att välja yrke i tidig ålder :o) 

Oj dax att äta mat kanske. Gjorde en gryta med benfri kotlettrad i småbitar, grönsaksmix, grön paprika, sötsur sås, feffaroni och med fullkornsris*mums*.


Dagens låt: Lasgo - Something


Kommentarer:
Postat av: Sanna

Är det något jag har lärt mig genom att byta bil är att det finns en hel värld av bilar som är så mycket bättre än Volvo och definitivt bättre än de äldre V70orna. För priset som en 10år gammal V70 kostar kan du få nästan nya kombibilar av annat märke som faktiskt presterat bättre än de äldre v70orna vad det gäller tester mm



Vill du ha bra hund/träningsinspiration rekommenderar jag Anders Landin:

http://www.landins-hund-katt.se/

och Fanny Gott:

http://klickerklok.se/

Bra litteratur står Memea Mohlin för, hennes bok "Från uppmärksam valp till tjänstvillig hund" är suverän. Du har säkert redan förstått är jag inte alltför imponerad av Herr Hallberg ;0)



2009-02-13 @ 17:42:19
URL: http://sannas-liv-leverne.blogspot.com

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits