Hund

Jag har länge haft drömmen om egen hund. Jag vill ha en schäfer (eller kanske labbe) och träna lydnad, sök och spår.
Har funderat länge på när är rätt tid att skaffa hund. Hinner jag med en hund? Klarar jag av en hund?
Man skaffar ju inte hund bara sådär.
Jag jobbar cirka 100 h i månaden, bor själv, singel och all tid i världen. Men, kommer hunden trivas i lägenhet? Trivs den bättre på landet där den får röra sig fritt hela dagarna eller(och) om man går och tränar med den på sin lediga tid. Det innebär att jag måste röra mig varje gång hunden ska röra sig. Det är ju väldigt positivt :o)  (men även negativt)

Syrran och många fler säger att jag ska vänta till jag skaffar hus och familj. Jo det är sant, då är det iaf en till som kan gå ut med hunden. Men mycket tid går åt till huset och till barn om man har det (vet man ju aldrig).

I det livet jag är i nu tycker jag hade varit passande. Det är nu jag har tid att tävla i spår, sök, lydnad (med rätt hund givetvis). Men sen är det pengarna. I nuläget vill jag gärna ha ännu mer i sparkontot innan man skaffar hund.
Sen måste man ha någon som kan passa den om man jobbar länge. Och det viktigaste: jag måste hålla mig frisk.
Jag ska vänta till jag får detta utrett den 15 jan. Sköterskan skrämde mig med ansträngningsastma. Men då måste man väl ha det alltid varje gång man anstränger sig? Jag känner ju själv att det lossnar i bröstet.

Planer innan jag skaffar hund:
Hitta felet varför jag ofta blir sjuk
Få ihop mer pengar
Hitta någon som kan vara hundvakt när det behövs
Skaffa kombi

Har någon av er hund? Hur tänkte ni innan ni skaffade hunden?
Tips?

Kommentarer:
Postat av: ..

Du skriver att du behöver hundvakt "när det behövs" eller om du "jobbar länge". Jag misstänker att du alltid har längre arbetsdagar än 4-5 timmar (en hund får inte vara ensam längre enligt lag) så då behöver du lämna ifrån den dig mer än när du "jobbar längre" dvs varje gång du jobbar.

2009-01-03 @ 16:49:40
Postat av: Sanna

Förhoppningsvis vovve på G och följande har jag fått lösa redan innan vovve är född:

Bil som tillåter en hundbur.

Hundbur - du är ju volvofrälst och då finns det massor av bra begagnade burar på blocket. Kolla upp vilka tillverkare som har bra burar dvs krocktestade och med evakueringslucka.

Hundvakt iform av dagis, pensionat, kompis etc

Försäkring - vovve måste vara försäkrad, kolla upp vart du får bäst vilkor.

Träningsmöjligheter - kolla upp vilka brukshundklubbar som finns runt omkring dig. Alla klubbar har inte möjlighet att erbjuda alla former av träning som man vill hålla på med. Vissa är exempelvis extremt inriktade på agility och erbjuder väldigt lite annat. Kolla även upp privata tränare. Det finns många bra och erfarenhet har lärt mig att det är trevligt att få hjälp av hundkunniga kollegor och vänner men att det är otroligt skönt att kunna vända sig till någon som man bara har relationen "hundtränare" till.



Man ska hund när man har tänkt igenom det och är beredd. Ska man gå och vänta på att ditten och datten ska ha hänt först så kan man vänta till dödagar. Jag har väntat för att jag har hållit på med häst och det inte har funnits tid men efter att ha varit hundsugen så jag kan gå av på mitten i 10 år så går jag nu och håller tummarna för att det föds en valp i början av februari. :0>

2009-01-03 @ 20:38:51
Postat av: frukostflingan

Visst är det mycket att tänka på innan man skaffar en hund, men när den väl är hemma har man ingen bättre kompis!

Lycka till med hundplanerna!

Postat av: Brandkvinnan

...: Nu har jag ett bra jobb då man kan sticka hemmom på rasterna =) De flesta passen jag har ligger på 6 h. Men självklart måste jag ha backup!



Sanna: Tackar för tipsen :o)

Jo det är sant. Jag hoppas att jag kommer vara redo snart iaf :)

Håller tummarna på din valp!



Frukostflingan: Nej jag kommer nog inte få en bättre vän när man skaffar hund :)

Tack!

2009-01-05 @ 11:20:40
URL: http://brandkvinnan.blogg.se/
Postat av: Anna

men du, så fort hunden har blivit ä'ldre klarar den att vara hemma lite längre. bernie är hemma som mest fem timmar själv, men han sover själv i köket hela nätterna, 8 timmar ungefär. så det går och det är inte djurplågeri för det. men ja, det underlättar om man kan ha en hundvakt som kan gå ut med den ibland och hjälpa en när man jobbar konstigt.

2009-01-05 @ 11:46:42
URL: http://mandalaya.se/blog
Postat av: ...

Fast det är ju rätt mycket individuellt också. Är ju inte så skoj om man arbetar natt och så klarar inte hunden att vara själv så länge så börjar den skälla och ha sig, tror inte grannarna uppskattar det heller.



Fast visst börjas det i tid med att ensamhetsträna och gör det på ett korrekt sätt så ska det la kanske gå.



Annars får du jobba som väktare ett år sen får man väl ansöka om att ha med sig hunden på ronderna eller?

2009-01-05 @ 22:54:35
Postat av: Brandkvinnan

Anna: Ja visst går det. Hur klarar alla andra hundägarna av det annars :)



...: Självklart är det skillnad på hunden. Nej en skällande hund vill man inte ha som granne.

Ja man kan bli hundförare som väktare. Just mitt bolag har inte det i denna kommunen. Men kanske kan bli den första =)

Men då måste man träna skydd och jag är inte så glad i det då det tar mycket stryk på höfterna.

2009-01-06 @ 00:14:34

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits