Såå pinsamt!!

När jag slutade vid tolv igår körde jag hem för att byta om. Körde till sjuksköterskan, fick ny tid till doktor för grundlig utredning, köpte nässpray med kortison. Handlade lite mjölk och sen hem. Därefter hann jag vila någon timme (somnade t.o.m) innan det var dax att börja jobba igen.

Flera saker krånglade, nyckeln till nyckelbox borta, var ingen ficklampa i bilen m.m m.m.
Så när jag väl skulle börja rondera ska jag slå in positionskoden på väg dit. Då det är olika radior på bilarna började jag fel. Så började radion cpa sig. Stängde av den och på igen så blev den som vanlig. Tryckte in positionen och allt var frid och fröjd. Så kontaktar centralen mig på radion: -Du har skickat överfallslarmet, polisen är på väg. Ring centralen.
Aaahhhh!!!
Då landar jag precis utanför vakten där kollegan jobbar. Han säger samma sak. Ja jag ringer säger jag. Ringer och berättar att jag mår bra, förklara misstaget om radion (men fattar fortfarande inte hur det blev överfallslarm) och ber om ursäkt tusen ggr känns det som. Kollegan börjar samtidigt prata om att jag borde läsa radiointruktioner (var finns den? flera andra ronderande kollegor instämmer med mig, vi har noll utb på det) samtidigt som polisbilen kommer. Jag hinner precis hoppa ur bilen och prata med poliskvinnan. Berättar åter igen vad som blev fel i radion, ber om ursäkt och ville bara sjunka genom jorden. Samtidigt hör jag sirener och ser blåljusen i fjärran. Där kom nästa polisbil i full fart. När den kom fram luktade det bränt gummi. Å nej!
Ber om ursäkt åter igen innan poliskvinnan går till sin bil. Hon sa att det inte var någon fara och det var bra att jag var okej.
Men jag skämdes för att ha tagit deras tid och fått de köra på onödig utryckning och alla vet ju vilken risk det är.
Min kollega och bäste vän jobbade på arresten just då. Hon hade hört larmet med. Hon hade senare pratat med en polis till som körde på larmet och framfört mitt budskap, att jag skämdes och bad om ursäkt. Även denna polisen sa att det var lugnt.

Fatta var adrenalinet pumpade. Inte var dag man får fyra poliser efter sig. Även om att hjärnan är helt mos ska jag nästa gång tänka två ggr innan jag slår in positionen.
Sen vill jag gärna se radioinstruktionen. Har frågat om bla hur överfallslarm funkar då jag började i somras men fick inget bra svar... Min kollega råkade även slå in trafikolycka när hon började, men det var inte så allvarligt misstag som jag gjorde. Så det är i sådana här misstag man märker vad som behövs läras. Vet att det är flera med mig som även de behöver få utbildning i det. Men när ska vi få den tiden då? Jag vet att jag inte har legat på latsidan utan har frågat och så. Men när folk inte kan och man inte får nån hjälp tröttnar man. Då är det väl bara viktigt att slå in positionskod. Två andra som började samtidigt med mig fick själva klura ut hur man anropade varandra via radion. Jag försökte oxå från mitt håll.
Det bästa man kan säga av mitt misstag är att det funkar med polisen. Nu ska jag bara veta exakt hur det funkar.

På nåt sätt verkar det som att jag alltid råkar ut för saker, jag verkar aldrig ha tråkigt ;o)

Jobbade sen till 23.30. Började för två timmar sen. Har sovit sammanlagt nio timmar dessa tvä nätterna. *zz*.
Jag hade bråttom igår (fick även larm) så jag gick rätt snabbt och sprang i trappor. Det märktes idag. Ont i halsen av allt harklade från bröstet. Trött och mör i kroppen och ont i musklerna. Wow vad jag ser fram emot 12 timmarspass.
Tack och lov är det inget fysiskt jobbigt pass.

Ringde senare på kvällen till brandstationen då mitt gäng jobbade. Skulle höra när de jobbade framöver och övningar. Imorgon skulle de ha ytlivvattenräddning på isen. De ville ha mig som markör men problemet var att jag jobbar 12 h här imon med. Tänkte senare igenom söndagen. Jag får ju mer lön om jag jobbar det passet. Jobbar jag det passet kommer jag vara trött då jag jobbar två pass mån-tis. Jag är redan helt slut i kroppen, efter knappt 1 1/4 dag. Jag har 3 3/4 dagar kvar. Förkylningen tar knäcken på mig även om det lossnar från bröstet och bihålorna.
Ska jag byta bort den dagen mot att vara några timmar på stationen och lala-runt (ha kul)? Pengar eller nöje...
Denna gången var det hjärtat som styrde hjärnan. Jag kommer få pengar ändå, dessutom måste man ju ha lite nöje här i världen. Så imon ska jag till brandstationen då jag bytte bort det passet. Jag vet redan nu att det kommer bli en toppendag.

Då jag jobbar tio timmar till så lär ni höra av mig snart igen.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits