Detta med dykare

13 minusgrader idag. Man gick på rätt bra när man jobbade ikväll. Brr...
Sitter på extra bevakning till halv tre inatt *gäsp*. Blir en massa timmar denna månaden så nu vet man att man kan betala hyran :) 

Har läst lite brandtidningar när jag har suttit här och ugglat. Läste i Bilagan om räddningsdykare. Inte många rtj runt om i Sverige har det då det är för dyrt. I tidningen hade man gjort en uträkning hur många liv som behövdes räddas i kommunen för att det blir kostnad/nytta. Kommer jag ihåg rätt så behövde man bara rädda ett liv vart 30:e år för att det ska löna sig att ha räddningsdykare i kommunen. Drunkning var tredje största dödsorsaken i Sverige. 

Så va sjutton är problemet? Kan kommunen inte tänka långsiktigt? Ja jag vet inte, jag är ju ingen politiker. Något smart har de säkert räknat ut. Jag är helt säker på att räddningsdykarna räddar mer än ett liv på 30 år. 
Då hade man kunnat tjäna in pengar i det långa loppet. Om nu en människa är värd 14 miljoner borde man göra allt för att ingen ska dö (döden är iförsig oundviklig men dö i onödan menar jag). 
Staden jag bor i har Sveriges fjärde största hamn om jag inte minns helt fel, rätta mig gärna. Här ligger krogar som har ån som granne. Hur lätt är det inte för en överförfriskad person att trilla i? Det saknas räcke på stora delar av ån. 
Det finns massa småbåtshamnar, stora färjor, mycket badstränder, många sjöar. Och brandmännen har snorkel och simfötter (och båtar och lite annat med som ni förstår). Det har funnits räddningsdykare för ett antal år sedan. Väldigt synd att det lades ned. Nu är räddningsdykare 6 mil bort. 
Visst kan hoppet vara ute även om räddningen är nära. Kan vara omöjligt att hitta personen när den väl kommit under ytan. 
Men man har läst om många mirakel som räddningsdykarna har gjort. Var det inte i Linköping som en liten pojke räddades ur dammen?
Jag tänker iaf hålla huvet ovanför vattenytan :o)

Nähe dax för en liten rond...

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits