Den nya hävaren

Tränade på brandstationen i fredags innan jobbet. Tänkte prata med BM efter träningen för att höra vad de skulle göra på lördagspasset (igår). När jag duschat var de borta.
Så senare på dagen ringde jag och pratade med den goa brandmästaren. De skulle öva med den nya hävaren och jag var välkommen :)

Tog lite sovmorgon igår och dök upp på brandstationen klockan nio. Och då var herrarna borta! Läser på en sökare att de fick ett larm en kvart tidigare, containerbrand. Surt sa räven, aldrig mer sovmorgon =)

Till sist kom dom innan första rasten var slut. Innan övningen skulle slang rullas och tvättas. Så det var bara till att börja enkelrulla grovslang och dubbelrulla smalslangen.
När det väl var klart gick larmet. IVPA-larm (i väntan på ambulans). Vi åkte en bra bit men behövdes inte på plats så vi fick åka hemåt. Väl hemma tog vi tidig lunch för att ha gott om tid till övningen.
Först körde vi ut till en klubb som en i gänget är med i och fick lite kaffe (vatten för min del) :) Där fick vi nästa larm. IVPA-larm igen. Körde lite längre och hann fram precis när ambulansen lastat på patienten. Vi behövde bara prata lite med anhöriga för att sen köra hem igen.
Tillbaka till klubben där vi lämnat kvar hävaren. Efter mycket vattendrickande var jag nu akut kissenödig. Dessvärre hade de på klubben kört iväg och låst. Jag tar buskarna säger jag till BM och irrar iväg till att bra ställe där ingen ser en. Då tre brandbilar och fem brandmän väntar på mig, och även tutar låser ju sig alltihopa. Suck!
Haha, måste sett dumt ut när jag kommer springas tillbaka, förbi 309, 303 och hoppar upp i 301.

Nu kunde vi öva hävaren vid en skola.






Nu var det min tur att åka upp :)


Man kan inte klaga på utsikten =)


Man kan komma 32 meter upp men det var vi inte idag.


Man kan se allting på displayen, vindhastighet, höjd, lutningen....
Och vattenkanonen är inte att leka med =)




Nu till kajen för att testa den "negativt".


Perfekt om man behöver ta upp någon från vattnet.


Man behöver inte stå med luftpaket i korgen utan kopplar bara in slangen i ett uttag i korgen.


Var nästan 30 grader varmt så man var lite sugen att bada istället. Men då hade man ju missat en rolig dag på stationen :o)
När vi kom tillbaka till stationen gick jag och tränade armarna. De andra kom med när de tankat brandbilarna. Känns så gott att man kommit igång med träningen. I fredags när jag gick på rullbandet med luftpaketet i 8 graders lutning (har inte gjort det sen i höstas) gick det mycket bättre än väntat. Ser väldigt positivt på rullbandstestet. Jag är på gång! Tänk var ett litet piller en gång om dagen kan göra.

På kvällen tittade mina syskon, syrrans sambo och jag på Ice Age 3. Var jätterolig =)

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits