Skulle träna - blev 2 larm istället

Sov max 3 h igår efter nattpasset. Skulle iväg och fiska sill. Inte blev det någon sill men det var härligt att komma ut på havet i strålande sol. Blev lite röd i ansiktet :)

Senare på dagen åkte jag inlines till brandstationen. När jag hade en bit kvar hörde jag sirenerna. Jaha blir till att träna på en tom brandstation tänkte jag. Blev omcyklad av en deltid och såg där borta att ett par bilar snabbt körde in till stationen. Hmm... något stort på gång. Kom in till stationen och såg på tavlan: Källarbrand.
Deltidsbrandförmannen säger att jag får hänga med om jag vill, det är ju mitt gäng som är ute. Slänger av mig inlines och allt. Mitt larmställ var inte kvar så jag fick ta och plocka ihop lite snabbt. Det var fullt i deras bil så förmannen säger att jag kan ta en småbil. Tar audin och kör ut. Parkerar bakom deltidarna men de behöver inte köra hela vägen fram.
Jag såg inte heltidsstyrkan där jag stod så jag visste inte riktigt om jag kunde köra fram. En polisbil kör om mig och jag beslutar att följa efter. Parkerade bakom den och hittade mina grabbar.
De blev lite förvånade när de såg mig*hihi*.
Dessbättre var det inget allvarligt med källarbranden. Jag hjälpte till att packa ihop (en kabelvinda rullade jag in) och pratade lite med boysen.

Jag körde i förväg till stationen. Satte tillbaka larmstället där det tillhörde, skorna hos en, byxorna hos någon annan (praktikanter).
Då går nästa larm. Två personer påkörda. Men det var bara förberedande så det var inte säkert att de skulle åka på det. Men 309 var hemma på station (är alltid med på trafikolycka) och alla åkte i 301 som inte hann tillbaka på station. Klär på mig larmstället igen och sätter mig i 309 för att anropa. Får bara brus som svar. När larmet gick igen blev det inte förberedande utan ett riktigt larm. Räddningschefen dyker lägligt upp. Han ser på deras display att 309 behövs och jag får lov att köra ut.
SOS ringer på bilens telefon och undrar om 309 är på väg ut då de inte fått det kvitterat. Jag har aldrig varit andrechafför på larm så jag hade inte kvitterat att jag åkte ut.
Väl på plats parkerar jag bakom 301 och tar på blåljusen. Efter någon minut blir får jag vända och ställa mig längre bak för att sedan hoppa ut och stanna trafiken. Tar radio och reflexväst och leder om alla bilar.
Vet inte hur länge jag stod där mitt ivägen men efter ett tag ropar de på radion att jag kan släppa på igen. Då jag ställt 309 på en busshållsplats var det onödigt att den stod där. Körde runt på parkeringen på ett stort varuhus för att parkera på den tomma parkeringen nära olyckan. Då hör jag på radion: 309, blåljusen. Ojdå. Där hade jag kört runt på parkeringen, släppt förbi en tanta med rullator med blåljusen på! Det måste sett dumt ut =)
Man är ju inte van att köra med blåljusen på precis.

Väl tillbaka ännu en gång skulle jag träna. Då jag ätit en fralla klockan 5.30 och en banan hade jag vid 17.00 lågt blodsocker. Skulle varit hemma för längsen och ätit. Tog bara lite bänkpress för jag var tvungen att åka inlines tillbaka hem. Så där rök den styrketräningen. Men åka på larm är mycket roligare :)

Trots att jag var supertrött lyckades jag inte somna igårkväll. Försökte vända dygnet med att sova få timmar men inte gick det. Somnade till sist men vaknade mitt i natten av åskan och att det var varmt i rummet. 5.20 ringde klockan.
Jobbar 6.00 - 12.00 och sen 16.30 till 22.30. Åter igen jag som tackat ja till att jobba för jag vill ha så många timmar jag kan. Man vet aldrig hur det blir efter sommaren. Jag jobbar häcken av mig på sommaren och jobbar mindre vid vintern. Dessutom kanske man får råd till en resa :)


Kommentarer:
Postat av: Anna Louise-Maria Karlsson

Hej, gud vilken händelserik dag, förstår inte hur du hinner med allt. Jag skulle aldrig pallat att åkt inlines hem sen också. Du borde ju ha fått upp bra kondition.



Är det svårt att köra brandbilen? Får man som vem som helst bara följa med på utryckning och sånt? Tänk om jag hade lastbildkörkort, då skulle jag vilja vara med ett gäng :D hihi

2009-05-22 @ 18:45:09
Postat av: Erika

Varför jobbar du inte som brandman på riktigt utan springer runt som en maskot? :)

Är inte det roligare än väktare? :)

2009-05-22 @ 20:07:05
Postat av: Oskar

Fick en liten fundering när du skrev att du släppt fram en tanta med rullator isittandes en blåblinkande brandbil... Alltså hon kunde ju dött av chock? Dött av stress? Ja men typ som när man hetsar kaniner.. Hade du aldrig den tanken?



Mvh, Oskar Eriksson

2009-05-22 @ 20:10:21
Postat av: Anonym

Är du typ praktikant på brandstationen?

mvh/Frida

2009-05-22 @ 23:10:02
Postat av: Brandkvinnan

Anna: Jag har inte så långt hem så därför blir det inte så jobbigt :)

Den jag körde häromdagen är lite knepig att köra då man har en stor motorhuv framför sig. Men den vanliga brandbilen är lättare då man sitter där fronten slutar ungefär :) Sen är det massa backspeglar som underlättar =o) Brandbilarna är automatare vilket gör det väldigt lätt att köra. Växla har jag lite svårare då jag knappt kört sådan lastbil.

Du får säkert vara med i gänget utan C-kort :)

Vet inte om vem som helst får åka med på larm, är nog olika på alla stationer. Där jag är har de praktikanter från ett gymnasium och de får hänga med på larm. Men det är alltid upp till brandmästaren att säga nej beroende på vilket larm som kommer. På min station har de lediga platser i bilarna vilket inte alla brandstationer har.



Erika: Hehe, jag jobbar med den fysiska biten. Tar evigheter att träna upp det då jag väldigt ofta blir sjuk. Men än så länge är jag frisk. Brandman är mycket roligare än väktare, därför jag hälsar på på brandstationen så ofta jag kan =) Bli brandman har varit mitt stora mål i tio år nu :)



Oskar: Den tantan gick framför mig utan att ens se åt mitt håll, jag är 99 % säker på att hon aldrig såg mig, brandbilen eller blåljusen. Och självklart har jag inte blåljusen på för att stressa folk utan jag glömde tyvärr dom på som många andra gjort. Vet många som kört rätt länge med dom på :)

Om nu hon skulle vara så lättpåverkad och dö av stress hade hon kunnat titta sig för innan hon gick snett över vägen och då stannat om hon då olyckligtvis hade sett blåljusen.



Frida:

Jag praktiserade på brandstationen när jag gick i nian. Efter det fick jag komma på helger och lov. Blev kanske en dag i månaden.

Efter 4-5 år gjorde jag Lärande I Arbete på den stationen då jag gjorde Skydd Mot Olyckor. Och nu efter 6 år är jag fortfarande kvar. Gör det mesta som brandmännen men inte rökdykning på larm, kör inte blåljus. Har varit markör många ggr, tvättar brandbilar, rullar slang, är med på övningar och även larm :)

2009-05-23 @ 09:56:43
Postat av: Anonym

Okej, som en praktikant då :)

/Frida

2009-05-23 @ 17:44:46

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits