Ekonomi

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1748053/extraavgifter-har-blivit-ett-sattyg-i-skolan

Läste kommentarerna till denna artikel. Någon som inte fattade att den andra inte hade råd med den dära chipspåsen.
Förstår båda lägren. När jag gick i skolan hade vi inte så mycket insamlingar, men visst, blomma till fröken minns jag att mamma och pappa hade råd med. Men chipspåse fick man inte så ofta. Och nej jag gnäller inte. Vi hade det tufft men vad man uppskattade saker mer.
Den yoghurten och mimosasalladen som vi lyxade till oss när vi skulle till havet smakade ljuvligt. Varje gång man åt någon av de saker senare i livet mindes man havet. Och kinamat var så himla gott i med att det åts så sällan.
Läsk var oxå en lyxvara, så på julafton hade pappa ställt in en back läsk var i våra rum när vi sov, det var tider det. 

Hur smakar läsk, godis, mimosasallad idag? Ja som allt annat. Nu kan man princip köpa vad som helst (ja inga dyra bilar, men ni förstår nog vad jag menar) och då uppskattar man inte det lika mycket. Kinamaten smakar inte alls så gott längre, likaså pizza. 
Resa när man var yngre var inte att tänka på. Och visst var man avundsjuk på sina kamrater som var i Sälen och Thailand. Men det var bara att gilla läget. Man hade skoj hemma istället, man lekte i skogen, red på 4H-gården och badade i sjöarna. Stanna hemma på loven gjorde nog dom flesta.
Jag minns fortfarande när jag la alla mina besparingar på glassbilen utan att föräldrarna visste om det. 60 kr minns jag det kostade. Vilken utskällning jag fick. Glassen var inte värt det... Nu vill jag inte framstå mina föräldrar som hårda utan de visste ju hur länge jag sparat ihop mina pengar och att det inte var så bra att lägga de på glass. Jag var inte så gammal då. Idag är 60 kr ingenting, men då var man glad för varje femkrona. Gissa hur många ggr man tömde diskmaskinen för fem kronor :D

Men vilken nytta man har idag av att vi inte hade mycket pengar när man var yngre. Ser på en del bekanta som inte alls har lika bra koll på pengar. Får denne pengar så ska det handlas det, det och det. Visst får folk göra vad dom vill och köpa så mycket de vill men när de handlar på kredit och skulderna bara växer då de "måste" ha den megatvn, då blir man trött på dom när de klagar på att de inte har några pengar.
Man sparar pengar och sen köper det man vill ha. Hur svårt kan det va?
Visst, om man nu vill ha en ny bil, hus eller renovera så måste man givetvis låna. Men då får man ju se till att man kan betala av lånet. Tänker på Lyxfällan. Kalla mig korkad, men hur tänker människorna? Varför köpa en bil på 300 000 när man har X tusen i skulder?

Jag må vara ung och har inte så mycket livserfarenhet så jag vet inte hur lätt det är att hamna i en sådan situation då jag inte har barn utan försörjer bara mig själv. Men jag vet iaf hur man sköter ekonomin när man bor själv. Det är ju lätt för mig att säga det, då jag alltid haft sommarjobb och jobb efter plugget. Men precis efter Thailandsresan var det liiite tajt med pengarna.
Och klart blir man jäkligt sugen att köpa prylar m.m. Just nu vill jag så gärna ha en systemkamera. Visst har jag pengar till det, tio ggr om. Men jag vill resa i vår och vet inte hur mycket jobb/tider jag kommer få i fortsättningen. Så jag ligger lågt, sparar pengar på hög och använder min fullt fungerande digitalkamera :)

Var väl inte meningen att inlägget skulle handla om pengar men nu blev det så.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits